Autonieuws

Volkswagen met twee klassieke Kevers in de Mille Miglia

Door Volkswagen
Kever op koers in een Italiaans avontuur van meer dan 1000 mijlDeelname is eerbetoon aan het eind van de productie van de Volkswagen Beetle

De Mille Miglia werd voor het eerst gereden in 1927 en was tot het einde in 1957 een van de langste en moeilijkste races ter wereld. De beste coureurs uit hun tijd vochten met hun auto's voor de overwinning en eeuwige roem. De Mille werd in 1977 nieuw leven ingeblazen. De passie waarmee de klassiekerrace in Italië wordt gevierd is legendarisch.

Kevers horen bij de Italiaanse klassiekerrace

Volkswagen heeft in de jaren vijftig de geschiedenis van de Mille Miglia beïnvloed. De Kevers reden vanwege hun betrouwbaarheid vaker voorop dan de krachtiger concurrenten. Paul-Ernst Strähle verraste in 1954 vriend en vijand met zijn 'Dapferle'-Kever. Hij bouwde delen van de Porsche 356 in zijn Volkswagen Kever uit 1948 en behaalde daarmee de overwinning in de 1300 cc-klasse én een verrassende derde plek in de 1500 cc-klasse.

Bril- en Ovaalkever

Dit jaar is Volkswagen met twee Kevers van de partij in Italië. Een Brilkever uit 1951 en een Ovaaltje uit 1956 zijn teruggebouwd naar de specificaties van toen. De voorschriften zijn streng: alleen voertuigen die tussen 1927 en 1957 aantoonbaar de Mille Miglia hebben gereden en die identiek zijn aan de auto van toen, mogen deelnemen. De diamantgroene Ovaalkever is door Volkswagen Classic natuurgetrouw nagebouwd voor de Mille Miglia in 2011 en 2012, inclusief de Porsche-motor die een vermogen van 55 kW/75 pk levert. De tweede Kever, een Bril, is voorzien van verschillende Porsche-onderdelen en is 44 kW/60 pk sterk. De resedagroene klassieker werd voor de 2019-editie van de Mille Miglia vrijwel helemaal nagemaakt en komt geheel overeen met de ‘Dapferle’ waarmee Paul-Ernst Strähle de Mille van 1954 reed.

Arrivederci, Beetle!

Het uiterlijk van de Kever in de legendarische Mille Miglia maakt het mogelijk om opnieuw te ervaren wat miljoenen mensen al tientallen jaren met elkaar verbindt: de passie voor de ronde vormen van de Volkswagen Kever en de Beetle, zijn opvolger die op de luchtgekoelde klassieker is geïnspireerd. Dit tijdperk loopt in de zomer van 2019 ten einde wanneer de laatste Beetle van de band rolt. Meer dan zeventig jaar na de productiestart van de allereerste Kever en 21 jaar na de première van de New Beetle is het tijd om afscheid te nemen. Net als met de allerlaatste luchtgekoelde Kever ‘Última Edición’ in 2003, zorgt Volkswagen ook bij de Beetle voor een waardig afscheid in de vorm van de ‘Final Edition’.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

|Doorsturen

Meest gelezen op Mooisites

112-meldingen

Landelijk nieuws

Vacatures

Autonieuws

Weer